SCENARIUSZ

Temat zajęcia: Pisanki, kraszanki, jajka malowane – zabawy dzieci

z rodzicami z wykorzystaniem elementów pedagogiki

zabawy.

 

Cele:

integracja dzieci i rodziców,
uczenie się poprzez zabawę serdecznych zachowań wobec bliskich osób,
wyzwalanie i rozwijanie różnych sposobów twórczej ekspresji (ruchowej, muzycznej i plastycznej),
wyzwalanie pozytywnych emocji,
kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole,
doskonalenie umiejętności rozwiązywania prostych działań na dodawanie i odejmowanie w zakresie 1 – 10,
oswajanie dzieci z pismem drukowanym: <PISANKI>

Pomoce:

kaseta z nagraniem muzyki do tańca „Lisek”, płyta z nagraniem skocznej muzyki, magnetofon,
wizytówki w kształcie zajączka w czterech kolorach,
piłka,
jaka ugotowane na twardo,
koszyczki lub podstawki na gotowe pisanki,
nożyczki, klej,
krepina, włóczka,
kolorowy papier samoprzylepny,
farby plakatowe, plastelina,
flamastry, kredki,
opakowania z jajek z niespodzianką
kartoniki z napisem TAK i NIE,
serduszka w kolorach: czarnym i czerwonym.

PRZEBIEG ZAJĘCIA

1. Zaproszenie do sali przybyłych gości – rodzice przy wejściu wybierają dla siebie wizytówkę w kształcie zajączka i wpisują na niej swoje imię.

2. Zaproszenie rodziców do zabawy:

„Pięknie dzisiaj Was witamy i do wspólnej zabawy zapraszamy”.

3. a) Powitanie uczestników spotkania w kręgu:

„Witamy wszystkich, którzy przyszli do nas pieszo.”

„Witamy wszystkich, którzy cieszą się z nadejścia wiosny.”

„Witamy wszystkich, którzy mają dzisiaj dobry humor.”

„Witamy wszystkich, którzy lubią dobrą zabawę.”

b) Przedstawienie się – każdy z uczestników robi krok do przodu i mówi:

„Mam na imię ... i lubię ... .”

4. Zabawa „Lina okrętowa”

Wszyscy stoją w kręgu i podają sobie na niby z ręki do ręki ciężką linę okrętową. Gdy lina obejdzie całe koło, zawiązujemy węzeł i kładziemy ją wszyscy równocześnie na podłodze. Przestępujemy prawą nogą do środka koła. Lewą nogą wykopujemy wszystkie nasze smutki i troski do tyłu.

5. Zabawa rytmiczna na dobry humor.

Uczestnicy rytmicznie powtarzają za prowadzącym słowa i gesty:

„Ta ram –tam – tam. (uderzenie 3 razy o uda)

O gili – gili – gili. (łaskotanie partnerów po obu swoich stronach)

O jej! O jej! (klaśnięcie 3 razy nad głową)

Ta ram – tam – tam. (jak wyżej)

O jej! O jej! (jak wyżej)

O gili – gili – gili. (jak wyżej)

Ta ram – tam – tam.” (jak wyżej)

6. Taniec integracyjny „Lisek”.

Wszyscy stoją w kole i trzymają się za ręce. Idziemy po obwodzie koła – raz w jedną, raz w drugą stronę. Zatrzymujemy się. Cztery kroki do środka koła i powrót. Dwa razy klaśnięcie w dłonie. Ponownie idziemy po obwodzie koła.

7. Zabawa „Bingo sylabowe”.

Rodzice i dzieci siedzą w kole. Wybrany rodzic rzuca piłkę do dziecka i wypowiada jakąś sylabę, np. „la”. Dziecko kończy wyraz, np. „la-lka” i odrzuca piłkę.

8. Zabawa ruchowa „Zmiana miejsc”.

Na hasło prowadzącego zamieniają się miejscami osoby, które mają wizytówki – zajączki, np. w kolorze zielonym itd. Prowadzący wymienia kolejno kolory wizytówek.

9. Zabawa „Prawda – Fałsz”.

Rodzice otrzymują karteczki z napisanymi zdaniami, z których jedne są prawdziwe, a inne fałszywe. Dzieci otrzymują kartoniki koloru czerwonego z napisem TAK i kartoniki koloru zielonego z napisem NIE.

Jeżeli zdanie odczytane przez rodzica jest prawdziwe, dzieci podnoszą do góry kartonik z napisem TAK , jeżeli zdanie jest fałszywe - z napisem NIE.

Propozycje zdań:

W Święta wielkanocne ubieramy choinkę.
Święta wielkanocne obchodzimy zimą.
W Wielką Sobotę idziemy do Kościoła ze święconką.
Pisanki to kolorowe bombki.
Do koszyczka wkładamy pisanki, kawałek chlebka i kiełbaski, kurczaczka i baranka.
Pisanki wieszamy na choince.
W Święta wielkanocne dzielimy się opłatkiem ze swoimi bliskimi i śpiewamy kolędy.
Kura znosi kolorowe jajka.
W Święta wielkanocne dzielimy się jajkiem i składamy sobie życzenia.
Śmigus – dyngus to imiona chłopców.
W Lany Poniedziałek oblewamy rodziców oranżadą.

10. Zabawa ruchowa „Gimnastyka przy muzyce”.

W koszyczku przygotowane są opakowania po jajkach z niespodzianką. W każdym z nich ukryte jest polecenie, jakie ćwiczenie trzeba wykonać.

Dzieci poruszają się w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce wybrane dziecko wyciąga z koszyczka jajko i podaje je któremuś z rodziców. Rodzic odczytuje polecenie, które mają wykonać dzieci, np.:

- stańcie na jednej nodze i podskoczcie trzy razy,
- podskoczcie do góry jak piłeczka pięć razy,
- zróbcie sześć przysiadów,
- wykonajcie cztery skłony do przodu,
- zróbcie „jaskółkę”,
- uśmiechnijcie się do siebie,
- zaklaszczcie w dłonie pięć razy.

11. Szyfrogram

Zaproszenie uczestników, aby usiedli przed tablicą, na której umieszczony jest koszyk i pisankami z działaniami matematycznymi, na odwrocie pisanek napisane są litery. Pod koszykiem przypięte są kartoniki z cyframi w kolejności od 1 do 7. Zadanie dzieci polega na rozwiązaniu działań na dodawanie lub odejmowanie. Po wykonaniu działania dzieci umieszczają pisankę nad cyfrą odpowiadającą wynikowi działania literką na zewnątrz. Po ułożeniu wszystkich jajeczek odczytują wyraz: PISANKI.

1

2

3

4

5

6

7

12. Praca plastyczno – techniczna „Pisanki”.

Zaproszenie dzieci i rodziców do stolików. Zachęcenie ich do wykonania pisanek dowolna techniką z wykorzystaniem przygotowanych materiałów.

13. Po zakończeniu pracy sprzątnięcie stolików i ułożenie gotowych pisanek w koszyczkach.

14. Taniec pożegnalny „Labada”.

15. Informacja zwrotna: „Czy wszyscy dobrze się bawili?”

Każdy z uczestników spotkania wybiera czerwone lub czarne serduszko i przykleja je na odpowiednim kartonie.

czerwone serduszko > „dobrze się bawiłem”

czarne serduszko > „źle się bawiłem”